Afghansk journalist idømt 20 år bag tremmer for blasfemi.

Kan I huske Sayed Pervez Kambaksh, der for godt 2 år siden blev dømt til døden for at have hentet en artikel fra internettet omhandlende kvinders rettigheder?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/south_asia/7605395.stm

Sayed Pervez Kambaksh was sentenced in January (2007, red.), in five minutes, at a local court in Mazar-e-Sharif, with no legal representation to defend charges of blasphemy after reports he had downloaded from the internet un-Islamic material on women’s rights.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article978534.ece

Den 23-årige journaliststuderende Sayed Pervez Kambaksh fra Afghanistan blev dødsdømt for at downloade en rapport om kvinders rettigheder efter en retssag, der varede blot fire (4) minutter.

(…)

– Min såkaldte retssag varede i fire minutter i en lukket retssal. Jeg fik at vide, at jeg er skyldig, og at jeg skal dø.

Selv om Sayed Pervez Kambaksh risikerede dødsstraf, fik han ikke lov til at have en forsvarer ved sin side.

– Det kunne ikke komme på tale, at jeg skulle have en forsvarer til at repræsentere mig. Jeg fik ikke en gang lov til at tale på mine egne vegne, siger Kambaksh til The Independent, som har interviewet ham i en fængselscelle i byen Mazar-i-Sharif i det nordlige Afghanistan.

  Nu har man nedsat hans straf til 20 års fængsel. Men det gjorde dommeren uden at give hverken Kambaksh eller hans familie besked, fortæller man i DR’s middagsnyheder.

Og jeg kan så fortælle, at hans dom allerede i oktober sidste år blev omgjort.

Jeg har nu opsporet et par andre wordpress-bloggere, der har skrevet om samme emne, hvor det nævnes, at Kambaksh dom er nedsat til 20 års fængsel.

http://sungame.wordpress.com/2008/10/22/kambaksh-death-sentence-quashed/

Og denne.

http://alterwords.wordpress.com/2008/10/22/young-afghan-gets-20-years/

DR!!, I er for langsomme til at følge op på denne type sager.

~ af Pinstripe på 9. marts 2009.

2 kommentarer to “Afghansk journalist idømt 20 år bag tremmer for blasfemi.”

  1. Kambaksh’ dom ble så vidt jeg vet omgjort allerede i oktober i fjor. Uansett; takk for at du skriver om denne viktige og tragiske saken!

  2. Hej Sungame..

    Ja, jeg nærlæser netop nu tidspunkterne og skal lige have korrigeret mit indlæg.
    Vores nyhedsmedier (Danmarks Radio) har først nu nævnt, at hans dom blev nedsat til 20 års fængsel.
    Men jeg kan sagtens huske sagen, men desværre går tiden jo hurtigt, og man bliver så med et mindet om, hvilke barske og umenneskelige vilkår folk lever under i den del af verden.
    Karzai burde afskaffe al sharialov, hvis han vil være gode venner med FN og modtage økonomisk støtte.
    Men det vil jo også gå ud over befolkningen, som jo lider i forvejen.
    Jeg holder mine øjne og øren åbne om denne type sager.
    Iøvrigt tak for din respons. Du skal være velkommen til at kigge forbi med en kommentar en anden god gang. 🙂

Der er lukket for kommentarer.

 
