Det’ fandme uhyg’ligt du..

Hallo du..

Se lige at slukke for det lys der! Og sluk så lige for radioen, tørretumbleren, vaskemaskinen og blenderen!

Er du ikke klar over, at du er med til at smelte sneen om fødderne på de stakkels snebamser i Grønland?

Jamen må man nu lige være her. Man skal vel lave mad, vaske tøj, og have lys i køkkenet, så man kan se, hvad man skærer i. Og hvad skulle der ske ved, at man har sin pc tændt, så man kan kommunikere med omverdenen?

Hallo du! Har du ikke fulgt med? Du lukker en masse CO2 ud i atmosfæren, og det er skide farligt! Vi risikerer, at temperaturen stiger med mindst 3 grader i gennemsnit henover de næste 100 år, så indlandsisen smelter. Og så stiger havet, og snart kan vi padle hen til bageren efter morgenbrød, ligesom de gør i Venedig. Klimaet tager skade, når du tænder for lyset.

Nå ja, men hvad, så har jeg en endnu bedre grund til at købe den motor-yacht, jeg har kig på. Og så kan jeg invitere fruen på sejlads op ad hovedgaden, når hun skal på udsalg. Det bliver meget sjovere at tage i biografen. Den bliver nemlig lavet om til sail-in bio istedet for drive-in bio.

Og så er det slut med at skovle sne, sidde fast i snedriver, skøjte rundt på Helsingørmotorvejen, blive fri for at salte på fortorvet, fryse om ørerne og få kolde tæer af at hente søndagsudgaven af JyllandsPosten.

Og snart kan vi dyrke de samme frugter, som de gør i Spanien – og så på friland. Vores vinproduktion går i vejret, og så er vi fri for at hente dyre franske vine i supermarkedet. Så drikker vi s’gu danske vine til Netto-priser. Sikke en skid vi kunne få på.

Så lad endelig temperaturen stige, så vi kan få lidt italiensk og spansk stemning i lille Danmark. Så jeg tænder sat’me alt det lys, jeg kan komme afsted med og lader propperne sprænge. Så kan alle de andre klimatosser gå og være lyseslukkere, alt det de vil. Og alle miljøflipperne kan gå og sætte propper i køerne på marken, for de lukker nemlig også drivhusgasser ud.

I mellemtiden vil jeg gøre alt, hvad jeg kan for at få temperaturen op

Det andet der, det er sat’me for uhyg’lig du.

~ af Pinstripe på 28. marts 2009.

 
