De skal have tørklæde på, hvis De vil købe bøger…

Det var beskeden til Helle Merete Brix, da hun var på vej ind i en boghandel tæt på Londons store moské i Regents Park.

http://www.rights.no/publisher/publisher.asp?id=40&tekstid=2534

LONDON: “De skal være dækket til. De kan leje hovedtørklædet her”, siger den venlige mand ved indgangen.

Jeg befinder mig udenfor den store moské med den gyldne kuppel i Regents Park i London. Jeg kan se ryggen af de tildækkede kvinder på øverste etage og på den anden side af den lile gård ligger boghandelen. Jeg vil i boghandelen for at se om udvalget af bøger svarer til, hvad der med mellemrum rapporteres om i – få – dele af de britiske medier. Flere gange har årvågne journalister meldt om bøger med hadefulde angreb på jøder og kristne. 
  

Men hvis jeg vil i boghandelen, skal jeg dække mit hår til. Hørte jeg rigtigt? Jeg forsøger igen: “Men jeg skal ikke i moskeen. Jeg skal kun i boghandelen. Skal jeg være tildækket for at købe bøger?”

Helle Merete Brix fortæller om sin tur til London, som måske mere synes at være en tur til et islamisk land. Helle Merete Brix mærker i den grad et udslag af islamisk køns-apartheid, selv om hun befinder sig i en europæisk storby i et europæisk land med overvejende – endnu da – vestlig befolkningsflertal.

~ af Pinstripe på 4. maj 2009.

 
