Autonom udtaler: Jeg nød at se butikker blive smadret.

Rigmandssøn nød at se “kapitalismens repræsentanter” få smadret deres butikker.

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-22286749.html

Natten til lørdag gik flere hundrede unge amok i København. B.T. har fundet en af dem.

Han hedder Valdemar. Er 21 år og er vokset op i Silkeborg hos en far, der er læge og en mor, der gik hjemme. Lørdag nat var han med til at smadre København:

“Jeg nød at se på det. Det var forløsende at se destruktionen af alle de fine store butikker, som tjener frygteligt mange penge. De er jo et billede på kapitalismen,” siger Valdemar.

Jeg håber, at man finder denne Valdemar og stiller ham til regnskab for de ødelæggelser, han har været med til at forårsage. Han har sikkert en daddy med den store tegnedreng, som kan hjælpe ham.

Malede “kun” graffiti
Han siger, at urolighederne var en måde at kæmpe for retfærdighed på – og en protest mod aflytning af autonome, der sidestilles med terrorister.

Valdemar Markussen smadrede ikke selv noget, siger han. Han malede “kun” graffiti. Og det var helt ok, fordi det er en kunstnerisk udtryksform, siger han.

“Jeg synes graffiti er en rigtig fin måde at tage gaderummet tilbage på, det er jo konstruktiv “smadder”. Med det mener jeg, at tingene blev jo lavet om – de blev ‘undone’. Og så forstår jeg i øvrigt ikke, hvorfor det kun er de folk, der har penge, der skal kunne udsmykke det offentlige rum med for eksempel reklamer.”

Nå da! Så lille Valdemar Markussen mener ikke, at han har smadret noget?

Jamen så må jeg da hellere fortælle ham, at han har været med til at smadre andre folks levebrød, og at disse forretningsdrivende ikke bare kan dykke ned i lommen efter de mange millioner, det har kostet dem at komme i gang med at drive forretning. Valdemar aner åbenbart ikke, at mange af disse butiksejere har måttet låne sig til muligheden for at have en butik klods op af Strøget. Det koster mange tusinde kroner hver måned i husleje.

Hvis Valdemar skulle starte med at gøre bare een ting rigtigt i sit liv, så melder han sig selv til politiet, før jeg gør det. Og jeg er nok ikke den eneste, der vil gøre det, nu vi er mange, der kender hans navn.

~ af Pinstripe på 12. maj 2009.

2 kommentarer to “Autonom udtaler: Jeg nød at se butikker blive smadret.”

  1. Og så skal man også tage med, at det er ulovligt at lave graffiti-hærævrk. Det er måske lidt svært at få den tanke når man går igennem Københavns yderkvarterer.

  2. Graffiti er et voksende problem over hele landet. Men klart nok er det tydeligst i hovedstadsområdet og forstæderne dertil.
    Jeg er just hjemvendt fra en tur til København. Jeg var til foredrag med Robert Spencer, som iøvrigt var spændt på at se mere af vor hovedstad. Jeg håber, han vil synes om byen, selvom graffitien ville give en sur smiley, hvis jeg skulle bedømme byen sådan kosmetisk set.
    Der er dog dele af byen, der tager mere skade af graffitien end andre dele. Jeg lagde min vej gennem indre København forbi Hyskenstræde, hvor jeg kunne se, at man var nået et pænt stykke i oprydningsarbejdet. Det var det oprydningsarbejde, de autonome skulle have gjort. De har jo ingen penge, så de har ikke noget at betale med, med mindre man gør udlæg i deres bistandshjælp. Og det kommer man jo nok til alligevel, når man finder ud af, hvem der var med til ugerningen. Og det gør man forhåbentlig.

Der er lukket for kommentarer.

 
