Nyt drab – Denne gang i Odense…

TV2 skriver, at drabet er sket på Jellingevej 11 i Odense V.

Efter lidt research har jeg kunne konstatere, at vejnavnet er Jellingvej. Og i følge Krak.dk er der kun en adresse med udenlandsk og ikkevestligt navn. Så hvis der er tale om et æresdrab, kunne det være her, drabet er sket.

Man fortæller dog i radioavisen, at der er tale om en familie med alm. dansk baggrund.

Det er dog sket tidligere, at man har betegnet udlændinge med dansk statsborgerskab som danskere.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-24378164.html

En 13-årig pige er tævet ihjel i en lejlighed på Jellingevej 11 i Odense. Pigens far er efterfølgende blevet an­holdt, men Fyns Politi vil ikke over for TV 2 oply­se, om faderen er blevet sigtet for drabet.

[…]

“Hun fik så alvorlige skader, at hun er afgået ved døden,” siger vagtchef Hans Frederiksen ved Fyns Politi.

Faren sidder lige nu til afhøring på politigården, mens andre betjente talte med vidner for at få klarlagt forløbet.

Hverken Al-Ritzau eller TV2 afslører de væsentligste detaljer omkring dette drab. Jeg må igen insistere på, at pressen oplyser om gerningsmandens herkomst og ideologiske / religiøse / kulturelle tilhørsforhold. Det er nu engang væsenlige detaljer at få frem, hvis vi skal kunne identifisere problemet og afgøre, hvorvidt der er tale om æresrelateret vold.

Der kommer forhåbentlig mere frem om sagen.

En ting, der dog i denne sag adskiller sig fra de æresdrab, vi har set gennem tiden, er at det er vold med døden til følge. Æresdrab plejer at være meget resolutte. Enten bliver offeret kvalt, skudt eller hevet ud over en altan fra stor højde.

Her er der tale om vold af en så voldsom karakter, at offeret er afgået ved døden.

Mere om sagen på BT: http://www.bt.dk/krimi/13-aarig-pige-draebt-af-sin-far-1

Som tidligere nævnt, så er årsagen til volden vigtig at kende til.

~ af Pinstripe på 16. august 2009.

7 kommentarer to “Nyt drab – Denne gang i Odense…”

  1. Det er IKKE et æresdrab! Jeg kender pigen.

    • I så fald må jeg kondolere..
      Sagen er jo lige tragisk i begge tilfælde.
      Men det er rart at få det afklaret. Tak for dit input.

  2. Fantastiske Pinstripe..

    En trist nyhed..Må han få en streng dom og straffes på ordentlig vis!

    • Danske drabsmænd, der begår denne slags forbrydelser, plejer gerne at blive straffet hårdt.
      Eneste spørgsmål i sagen bliver, om drabsmanden sigtes for uagtsomt manddrab eller for grov vold med døden til følge.
      Da offeret er blot 13 år, anses manden for at være den stærke part i kampen, hilket er en skærpet omstændighed.

      Og så må jeg bede den koranfascistiske Fatima om at moderere sit sprogbrug, hvis ikke hun vil fratages skriveretten på min blog.
      Jeg er ikke paranoid. Du er derimod islamist.

      Havde det været et offer fra den islamiske verden, ville I koranfascister jo nærmest stå i kø for at forsvare islam og hævde, at det intet har med islam at gøre. Men vi er mange, der efterhånden har læst skriften på væggen og set, hvilket misfoster muhamedanere har bragt med sig. Så der er al mulig grund til at være på vagt og holde øjnene åbne.

  3. Du skriver, at du ikke er paranoid. Det er sikkert rigtigt. Men du er tilsyneladende racist. Du skriver: “Det er dog sket tidligere, at man har betegnet udlændinge med dansk statsborgerskab som danskere.”

    Ja, naturligvis. Danskere er pr. definition dem, der har dansk statsborgerskab! Hvad ellers? Du kan kun have racistiske motiver til at mene andet…

    Du skriver også: “[…] hvilket misfoster muhamedanere har bragt med sig.”

    Denne sprogbrug er også rent racistisk og xenofobisk. Og det ved du godt. Du spiller på fremmedfjendtligheden… – temmelig usympatisk.

    • Danskhed ligger ikke i et pas.
      Og det har intet med racisme at gøre. Der er nemlig ikke tale om diskrimination af nogen.
      Jeg vil for eksempel gerne have mig fritaget for at blive kaldt kineser, hvis jeg skulle gå hen og blive kinesisk statsborger. Ikke at jeg har noget imod kinesere, men mit sindelag og min kultur er dansk.
      Skulle jeg gå hen og få et amerikansk pas, ville jeg heller ikke blive amerikaner af den grund, blot amerikansk statsborger.
      Du bruger end ikke tid på at forklare dine hadefulde og nedladende ytringer, så dem har jeg meget svært ved at tage alvorlige.
      Jeg tror ikke engang, du aner, hvad xenofobisk betyder og ej heller racistisk.
      Og hvilket sprogbrug, jeg anvender på min blog, skal en venstrerabiat einheitzliste-gamling som dig ikke bestemme.
      Og hvis du har tænkt dig at fortsætte i samme spor med din hatespeech mod demokratisk sindede mennesker på min blog, bliver du blokket øjeblikkeligt.

  4. Det fortælles nu i medierne, at der har været problemer med den 13-årige datter før denne tragiske episode.
    http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-24397258.html
    Caroline, som den 13-årige pige hed, har tidligere været indlagt på en psykiatrisk afdeling. Faderen er nu surrogatfængslet på en lukket psykiatrisk afdeling i 4 uger.

    Ifølge faren kom Caroline nu ind til ham med en hobbykniv, som hun fægtede rundt med, mens hun truede med at skade sin stedmor og sin lillebror, og det fik faren til at reagere og slå hende med svensknøglen.

    “Jeg slog i nødværge for, at hun ikke skulle komme ind til de andre. Jeg var bange for, at hun ville gøre dem noget,” sagde han i retten.

    “På et tidspunkt sortnede det for mig,” sagde han flere gange under retsmødet.

    Det lader til, at han ikke var i stand til at vriste kriven ud af hænderne på den 13-årige.
    Hvorfor bad han ikke de truede om at skynde sig væk og evt. tilkalde politiet?
    Jeg tror, at denne tilsyneladende brist, som måtte være at finde i præfrontal cortex hos den 13-årige, kunne være nedarvet fra faderen. Og så kan det jo kun gå galt, hvis der opstår en konflikt som denne.

Der er lukket for kommentarer.

 
