Indvandrere bag moms-cirkus

Vi kender historien og har set det utallige gange før.

Man opretter en virksomhed, importerer varer fra udlandet uden moms. Så sælger man varen videre til lav pris og skubber momsgælden foran sig. Når virksomheden bliver bedt om at betale sin moms, erklærer man sig konkurs og starter forfra. Andre gange kommer Skat virksomheden i forkøbet. Sådan er det sket for Multimedia World A/S. Personerne bag selskabet hedder Sagib Hussain, Asif Mahmood og Kaiser Raja. Sidstnævnte er desuden direktør i en anden online hardware-butik, nemlig Getmore A/S.

Jeg siger bare; pas på med, hvor I handler.

http://www.comon.dk/news/getmore.impliceres.i.multimedia.world-konkurs_40653.html

I slutningen af marts blev selskabet Multimedia World A/S –som også går under navnet Tronica A/S – begæret konkurs af Skat på grundlag af et momskrav på omkring 40 millioner kroner. Kort før konkursen blev selskabets aktiviteter afviklet og selskabets værdier overdraget til en række andre selskaber, som er kontrolleret af den samme personkreds,som står bag Multimedia World. Det er især disse transaktioner, som siden konkursen har påkaldt sig kurator Boris Frederiksens interesse.

[…]

Lige efter konkursen den 30. marts sagde Boris Frederiksen, at Multimedia World tilsyneladende har medvirket til et »momskarrussel-lignende arrangement«. I dag fortæller kurator, at selskabet i vid udstrækning har importeret sine varer fra Sverige. Varerne er derefter videresolgt herhjemme uden at der er afregnet moms til myndighederne. På den måde har selskabet skubbet den millionstore momsgæld foran sig, mens man fortsatte med at handle med it-udstyr gennem sin webshop og Multimedia Worlds fysiske butik på Falkoner Allé på Frederiksberg.

Nu må vi se at få ændret de momsregler, så vi kan komme denne form for svindel til livs.

~ af Pinstripe på 27. april 2009.

21 kommentarer to “Indvandrere bag moms-cirkus”

  1. Jeg handler altid PC og stumper hos Betafon (som iøvrigt også har postordre). De forstår nemlig, hvilke komponenter der spiller sammen på bedste vis, og så er firmaet iøvrigt ca. 20 år gammel. Jeg har kun været tilfreds, så jeg handler ikke andre steder.

    • Betafon, det er da dem på Gyldenløvsgade, er det ikke?
      De gør sig også i amatørradio-grej.

      Jeg har selv tidligere handlet hos både Getmore og Multimedia World, men det er da slut nu.

      Fremover tjekker jeg ejerskabsforhold, før jeg handler pc-grej og elektronik. Der er jo ingen grund til at lægge flere penge i lommerne hos kulturberigerne end højest nødvendigt.
      Og skal jeg så lægge 10-15% mere for en vare, så må det bare være sådan.

  2. Folk som har handlet hos getmore må også have opdaget at deres forsindelsesmedtoder er yderst uforsvarlige og de rent faktisk ikke er billige!

    • Jeg vil nu sige, at de faktisk kan konkurrere med de fleste af deres rivaler på markedet. Deres koncept gør det fordelagtigt, hvis man kun skal have en enkelt vare. Skal man derimod have flere varer på én gang, så kan det betale sig at anvende EDBpriser.dk’s indkøbs-guide. Så finder man ud af, hvor man finder alle sine varer til den billigste pris inkl. forsendelse.
      Deres varer har i 95% af tilfældene været fint forsvarligt pakket ind og helt ok. Jeg har oplevet langt mere skødesløs indpakning hos andre.
      Men om Getmore kan gøre det billigere end andre, fordi de tilbageholder momsindbetalingerne til SKAT, skal jeg ikke kunne sige. Det må være op til SKAT at finde ud af.

  3. Jeg handler altid i elgiganten, når de har et godt tilbud, samt varen på lager….

    sidste gang købte jeg en skægtrimmer til 400 kroner sidste månede, og imorgen er det en nokia telefon jeg skal købe til min søster som har fødselsdag,

    På den måde har vi nemmere ved at springe busser i københavn…

    • El-Giganten har jeg et lidt ambivalent forhold til. Fine priser, men de har ikke altid varen hjemme. De har fået mange verbale tæv på nettet for deres manglende service og manglende varelager, selv om deres online-butik siger noget andet.
      Og så har man for lidt ansatte i deres butikker, selv om der sjældent er mange kunder. det er næsten som at komme i det tidligere Merlin. En mand betjener en lang kø af kunder, medens tre andre står og drikker kaffe og snakker privat ævl i baglokalet.
      Hvad det er, du mener med at ’springe’ busser, aner jeg ikke..

  4. Det med at springe busser i luften var en utrolig sort joke…

    Men igår skulle jeg hente den mobil jeg købte til min lillesøster, og de sagde jeg skulle komme idag, så ringer man idag til elgiganten og spørger om de har mobilen på lager og de siger: jamen der er gået mere end 48 timer siden du har bestilt den og bestillingen er nu derfor SlETTET!
    Man tænker bare: WHAAAT!

    • Mohammed.. Det ville hjælpe utroligt på forståelsen af dit skriv, hvis du lige tog en ordbog til hjælp og havde den ved hånden. Det hedder ‘sprænge’ i luften. At springe er at hoppe.

      Og ja, El-Giganten er ikke altid så let at danse med. De har deres helt eget koncept.

  5. @ Pinstripe

    Tjaa en en nudanskordbog samt en retskrivningsordbog er noget jeg burde læse mere i…

    Men anyhow, kan fortælle dig at jeg har fået min (søsters) mobil idag…efter en meget hård kamp!

    • Tja, jeg er normalt ikke den, der siger; hvad sagde jeg.. Men jeg advarer alle mod at handle hos El-Giganten og især via deres online-butik. Hvad model var det forresten?

  6. Well det var en Nokia 5130 Xpressmusic og den var “rød”…Jeg har købt Fake mobiltelefoner fra kina et par gange, og det tog dem 3 uger at komme til DK, men når det er Kina forventer man ej hellere Service…

    men blot et godt råd, køb aldrig look a like mobiler, de koster kassen i forhold til teknologien…eneste luksus ved dem er at de tager to simkorte istedet for 1, som de mobiler vi har i markedet gør…det sparer dig for en del besvær…Men en fake Iphone er altid sjovt at have, specielt 3 uger efter den bliver solgt i Usa og ingen i DK har den! den kostede kun 1000 kroner + det Afgiften ved tolden og fragten tror det alt i alt kostede omkring 1500 kroner

  7. Hvorfor have en fake?
    Hvis jeg vil have den ægte vare, så betaler jeg den fulde pris.
    Men jeg handler helst ikke så gerne hos momssvindlere, med mindre jeg var sikker på, at SKAT ville lukke deres forretning og kræve betaling. Så vil det betyde, at jo flere varer, de får solgt, jo større gæld til staten står de med. Og det er vel også en straf.

    Faktisk mener jeg, at momssvindlere og andre skatte-unddragere af udenlandsk herkomst også bør kunne udvises.
    Der vil blive langt mellem indvandrer-kiosker og kebab-shops i det ganske land.

  8. Når vi taler om skat, så havde min far besøg af dem igår….:P de fandt det hele iorden!

  9. Jaja, han har været her i 25 år….tror endda længere tid…men de fleste iraker, bliver helt chokeret når de opdager at da min far kom til DK, så var der langt mellem irakerne…

    • Hvis han har været i Danmark i 25 år, så må du være født her. Så undrer det mig, at jeg i en del af dine indlæg kan læse, at du bytter rundt på ‘en’ og ‘et’. Det er det, vi kalder gebrokkent dansk. Har du kun talt arabisk med dine forældre? Eller har du ikke omgået danskere i en sådan grad, at du fik lært dansk fra starten?

  10. […] Hvis man vil vide mere, så læs med på http://www.crn.dk eller https://pinstripe.wordpress.com/2009/04/27/indvandrere-bag-moms-cirkus/ […]

  11. Man siger jo ikke bare for sjov at hvis en forretning er for god til at være sandt er det sjældent en god forretning :-s

    • Ja, lige præcis.. Nogen er bare bedre til at drive forretning end andre.
      Og nogen er desværre nød til at fuske sig til de sorte tal på bundlinien.

Der er lukket for kommentarer.